sklep

Franczyza – zalety i wady tej formy biznesu

Franchising to stosunkowo szybki i prosty sposób na własny biznes. Czy ma same zalety, czy również jakieś minusy?

Dlaczego warto rozważyć franczyzę?

Skorzystanie z franczyzy jest z pewnością łatwiejsze niż startowanie od zera. Know-how czy logo otrzymujesz w postaci “gotowca” od franczyzodawcy. Minimalizuje się też ryzyko, że biznes nie wypali – marka nie musi podbijać rynku, ponieważ już jest rozpoznawalna i lubiana. Franczyzodawca służy też radą i wsparciem, często prowadzi szkolenia dla swoich franczyzobiorców. Ten model biznesu w znaczny sposób ogranicza również wydatki na reklamę. Każda kampania marketingowa marki przynosi korzyści również dla danego lokalu. Jeszcze jednak zaleta franczyzy, o której warto wspomnieć to możliwość uzyskania lepszych warunków współpracy z kontrahentami i dostawcami przy współpracy z franczyzodawcą – dużym graczem na rynku.

Biznes idealny? Niekoniecznie

Franchising, jak każdy rodzaj biznesu, ma swoje minusy. Za korzystanie z tej formy prowadzenia firmy trzeba ponosić opłaty franczyzowe, jesteśmy też związani umową na określony czas. Pewną niedogodność może stanowić też duża zależność od franczyzodawcy. Na kreatywność nie ma tu za dużo miejsca, jesteśmy mocno uzależnienie od kierunku działania narzuconego nam przez właściciela marki. Nie można również nie wspomnieć o wspomnianej wcześniej kwestii ryzyka, jednak patrząc na to od innej strony – jeśli franczyzodawca będzie miał kłopoty biznesowe lub – co gorsza – upadnie, kryzys szybko odbije się echem także na nas.

Olga, foto: Free-Photos / Pixabay