marki własne

Każdy z nas chętnie kupuje marki własne sieci handlowych  

Gdy wchodziły marki własne, mówiło się, że są to produkty dla osób, które nie mają pieniędzy. Jednak na przestrzeni ostatnich lat zyskały na znaczeniu – i na jakości także. Już dzisiaj stanowią ponad 20 proc. sprzedaży koszyka.

Marki własne zyskują rosnącą popularność

Produkty marek własnych sieci handlowych już na stałe trafiły do polskich gospodarstw domowych. Jak wynika z opracowania „Private Brands Mini Report”, które zostało zrealizowane przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia, zyskują na znaczeniu. Produkty markowe dzisiaj muszą z nimi mocno konkurować zarówno jakością i ceną, jak też wizerunkiem.

Po produkty z logotypem sieci detalicznych sięga już w zasadzie każdy z nas – może to być m.in. mleko, jogurty naturalne i smakowe czy śmietana. Ich udział w zakupach rośnie systematycznie. Dla wielu kategorii są to wzrosty dwucyfrowe i to we wszystkich regionach Polski.

Polacy szukają oszczędności

Na przestrzeni lat poprawiła się ich jakość, poza tym wzrostowi ich sprzedaży sprzyja obecna sytuacja ekonomiczno-gospodarcza oraz rekordowa inflacja w Polsce. Polacy coraz chętniej poszukują oszczędności – także robiąc codzienne zakupy. Dzisiaj także w tego typu produktach szukamy głównie oszczędności, idąc czasami na niewielki kompromis z jakością.

Już kilka lat temu przekonaliśmy się, że są to produkty dobrej jakości, które zapewniają dobry stosunek ceny do jakości. Dla wielu osób okazały się godną zakupu alternatywą w porównaniu do markowych i często droższych produktów.

Które produkty napędzają wzrost sprzedaży markom własnym?

Sieci handlowe chętnie poszerzają ofertę swoich produktów, mimo że najlepiej sprzedają się produkty podstawowe – jak m.in. masło, śmietana, mleko, makarony, oleje i mąka, ale też sery oraz wędliny. Popularnością cieszą się też produkty chemiczne – jak na przykład środki czystości czy chusteczki higieniczne.

Udział marek własnych rośnie, a na najwyższym poziomie jest w dyskontach – wynosi aż około 43,2 proc. W przypadku sieci detalicznych największą wartość w sprzedaży mają one w Lidlu, sklepach Aldi oraz w Biedronce. Jest to w ostatnich latach najbardziej dynamiczny wzrost.

fot. stevepb / Pixabay